סרטון הדרכה # 1: מבוא ללייטרום (Lightroom)

פורסם ב: יום ראשון, 10 באוקטובר 2010

אני כבר הרבה זמן רוצה להקליט סרטון הדרכה (במקום לכתוב) והשבוע פשוט החלטתי לעשות את זה.

בסרטון הראשון בסדרה אני מקליט את העבודה הבסיסית שלי עם לייטרום (Lightroom ) שהיא התוכנה העיקרית איתה אני עובד.

התהליך שתראו בסרטון הוא עיבוד התמונה הבסיסי שאני עושה כשאני חוזר מצילומים והוא מפרט את העבודה עם התוכנה המעולה הזאת. הסרטונים הבאים יפרטו טכניקות מתקדמות טיפה יותר כמו המרה לשחור לבן וכו'

הסרטון מוקלט באיכות HD ולכן מומלץ מאוד לראות אותו על מסך מלא לאיכות מקסימלית (לחיצה על הכפתור הימני התחתון בנגן).
אשמח מאוד לשמוע מה אתם חושבים על הפורמט החדש הזה ואני מקווה שתפיקו ממנו תועלת.

83 תגובות על "סרטון הדרכה # 1: מבוא ללייטרום (Lightroom)"

DORON B אמר/ה...

כל הכבוד. השכלתי רבות מהסרטון.
תמשיך להיות טוב!

ארתור אמר/ה...

wow באמת כל הכבוד!
אותי בהחלט הדלקת ועכשיו אני יעבור לפורמט RAW באמת
אם אפשר אז היתי גם רוצה שתשים את הסירטון להורדה תמיד יותר נוח פשוט להדליק אותו ולא לחכות לטעינה
תודה מראש
וכמובן תודה לך על ההשקעה!

momi sela אמר/ה...

היי תומר
כל הכבוד על היוזמה...שידרוג מצויין
הרבה יותר נהיר מאשר ההסבר בכתה
בזכות הסירטון אשכול לעבור לצלם ב ROW

המשך לשדרג רעיונותייך ..הם מהווים ברכה לתלמידייך ולעולם הצילום בארץ
להשתמע מחר בשיעור
מומי סלע

Amir Chen אמר/ה...

פשוט מעולה
למדתי בכ-10 דקות מה שניסיתי ללמוד במשך שבועות.
מחכה לסרטונים הבאים.

omri אמר/ה...

נהדר. גם אני למדתי הרבה ממנו. חסכת לי זמן של לימודים...

*ניתן כמובן להוריד אותו ישירות כמו כל קובץ יוטיובי..


שאלה: בלייטרום שלי אין אפשרות לפתיחה של קבצי NEF... מקבל הודעה שאין תמיכה.

יש לך מושג מהיכן להוריד עדכון ?

ניסן לב-רן אמר/ה...

תומר ידידי -
You are better than that
כך גם התוכנה. הבאת אותי להרהר הרהור של כפירה ולנסות בפעם הבאה את לייטרום במקום השילוב המעניין לא פחות של Bridge+CAMERA RAW של פוטושופ.
כמי שראה ושמע אותך מרצה ומדגים בהדרכה פרונטאלית אני ממש מתחנן בפניך: ערוך את הסרטונים הללו שערכם לא יסולא מפז!
אתה חייב לעצמך (כפרפקציוניסט נטול פשרות) ולנו צופיך הנלהבים משהו שלא קופץ ולא מתעכב ומכיל "אופס...'ים"  
הרעיון מבורך גם הביצוע טוב אך...
טוב זה לא מצויין!

אנונימי אמר/ה...

תומר,

הרעיון והביצוע מעולים.
המשך כך...

מר. שמח אמר/ה...

תומר,
כבוד!!! עבודה מעולה
אודה על שיפור איכות הקול (להשתדל לדבר קרוב למיקרוםון)

תודה

אנונימי אמר/ה...

תומר, תודה רבה.
אני חושב שסרטונים כאלה הם העתיד שיחליף את המילה הכתובה בעיקר בתחום כמו צילום.
הייתי הולך עוד אחורה לשלב העלאת התמונות לתוכנה ומפרק את הסרטונים לשלבים קטנים יותר. כך גם תגרום לאנשים להיות קשובים יותר אליך לאורך תקופה ארוכה ולחכות לסרטון הבא
בהצלחה
דודי

אנונימי אמר/ה...

אני אוהב מאוד את ההתפתחות הזאת בבלוג שלך
פורמט הווידאו מצוין

בינתים נראה שהלייטרום והבריג' דומים מאוד
אני מניח שאת ההבדלים אראה בסירטונים הבאים
תומר כל הכבוד לך

אנונימי אמר/ה...

כל הכבוד..אהבתי כל רגע בסרטון .. מסביר טוב והצילום מסך מעולה..אין מילים :P

אנונימי אמר/ה...

מצויין!!!!
בקורס יסודות הצילום היה שיעור אחד על לייטרום עם אדם שול בו למדתי מעט לעבוד עם התוכנה, הסרטון שהצגת פה לימד אותי הרבה דברים שלא ידעתי, מחכה בקוצר רוח לסרטון הבא.

ישר כח ותודה רבה

אנונימי אמר/ה...

ממש מעולה. מחכה לסרטון הבא.
אני משתמש ב lightroom כבר הרבה זמן וברוב הפונקציות שהצגת.
הרווחתי חיזוק ולמדתי כמה דבר חדשים.
תודה.

ניר

יריב אמר/ה...

אחלה מדריך. כל הכבוד על ההשקעה.
שאלת תם - למה צריך לייטרום כשיש פוטושופ?

אפי אמר/ה...

תומר,

נהדר ! - כל הכבוד על ההשקעה !

קראתי את תגובתו של ניסן לגבי המצויין והטוב, בהתחשב בעובדה שהסרטון יכול להחשב 'תרומה לקהילה' (וברור שגם תרומה לתדמיתו המקצועית של תומר) הפורמט והאיכות מצויינים !

כבר מחכה למדריכים הבאים...

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ותודה לכם על הפידבק:-)
יריב- פוטושופ היא אכן תוכנה מעולה ולייטרום לא מחליפה אותה שכן יש דברים שניתן לעשות רק עם פוטושופ כמו עבודה עם שכבות. אבל את מרבית העבודה כדאי לעשות עם LR שכן היא תוכנה שנועדה רק לצלמים ויש בה רק פונקציות שנועדו לצלמים.

זוהר - צודק, אכן אני צריך לשים לב יותר לקרבה למיקרופון.
ניסן - מקווה שתחשוב שהסרטונים הבאים יהיו מצויינים:-)

לילה טוב - תומר

נאור אזראן אמר/ה...

אני עובד כבר הרבה זמן עם ה-BRIDGE של פוטושופ וכל הזמן התעצלתי לעבור לליטרום. מסתבר שהלייטרום עובדת באותו אופן ואפילו ישנם כלים נוספים שאין בברידג'. אחלה של סרטון פתח לי אופק חדש. יהיה אחלה אם יהיו סרטונים עם הסברים על כלים יותר מתקדמים.

תומר יעקבסון אמר/ה...

@עומרי - אתה צריך להוריד את הגרסא המעודכנת ורב הסיכויים שהקבצים של המצלמה שלך ייתמכו בה

שלומי אמר/ה...

תודה על ההשקעה
ועל הלמידה

אנונימי אמר/ה...

הי, מצטרף לשאלה של עמרי. אתה יכול בבקשה לשלוח לינק להורדת הפרי-סטס, עבור לייטרום 2 ועבור תיקוני העדשה וסוג המצלמה. או שזה רק ב-3

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי- ממליץ לך להוריד את גרסה 3 שכן רק בה יש את תיקוני העיוותים בעדשה.

אנונימי אמר/ה...

כל הכבוד על ההשקעה, מדריך מעולה.
משהו אחד לא הבנתי, מה ההיתרון של פורמט ה raw? הרי את אותן פונקציות של עריכה ניתן לבצע גם על קבצי jpg
אני משתמשת קבועה בלייטרום וזנחתי את הצילום בraw כי ברוב המקרים אני לא מוצאת את היתרון שלו
אשמח אם תאיר את עיני בנושא
תודה, נטלי

Amir Zeltzer אמר/ה...

כל הכבוד תומר על היוזמה.
תמשיך עם הוידאו, זה ממש עוזר.
בהצלחה בהמשך,
אמיר

תומר יעקבסון אמר/ה...

נטלי- הייתרונות של RAW הם רבים מאוד. הקובץ אינו מכווץ ויש בו הרבה יותר מידע מ JPEG ולכן שאת עורכת אותו האיכות הסופית גבוהה הרבה יותר. כמו כן בRAW אין עיבודים שנעשו בתוך המצלמה כמו WB או חידוד ורוויה שבJPEG יש ואין מהם חזרה. בשורה התחתונה פשוט הרבה יותר עדיף

אנונימי אמר/ה...

שאלה קטנה, איך אני מוסיף עדשות שלא קימות, ומצלומות?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - אתה לא יכול לפי מיטב ידיעתי. יש בפליקר קבוצה של לייטרום שבה אתה יכול לבקש שיוסיפו את העדשה שלך לגרסאות הבאות. בהצלחה - תומר

ליאור אמר/ה...

סרטון מצויין.
בתור אחד שלומד הרבה מהרשת ועברתי על מאות סרטוני הדרכה אני חייב להגיד שהסרטון מאוד ברור מקצועי ולעניין. איכות וידאו מעולה איכות סאונד טובה (תמיד יש מקום לשיפור :)) ניכרת השקעה מראש שהביא לסרטון מאוד ענייני ולא מרוח.

תודה רבה כן ירבו כאלה !

אנונימי אמר/ה...

תומר, אצלך מופיעה לשם דוגמה עדשת sigma 10-20 ואצלי לא..
ולמשל d300 ואצלי לא.. זו הבעיה שלי, אין איזה שהוא תוסף?

אנונימי אמר/ה...

תומר,
תודה רבה על ההשקעה ההסבר היה מצויין ועזרת לי לגלות כמה דברים חדשים בלייטרום. איכות התמונה והסאונד היו מעולים כן ירבו סרטונים כאלה בעתיד.

בתודה מראש
ניסן ס

אנונימי אמר/ה...

תודה !!!
הסבר מצויין, למדתי המון....
מחכה כבר למדריך הבא...

ליאב אמר/ה...

יישר כח,
למד מהביקורת הבונה והמשך לשפר ולשדרג,

מעולה!!!!

Unknown אמר/ה...

תומר שלום,
סרטון מצוין.
אם אתה יכול תפרט בבקשה איך אתה סוגר את העריכה, העניין הזה לא ברור לי בלייטרום.
צריך לבצע שמירה? הקובץ המקורי נשאר כמו שהו? בדרך כלל אחר העיבוד אתה שומר את התוצאה כ-JPEG?

בתודה מראש
אביל

dk אמר/ה...

מצויין תומר!
תודה

אנונימי אמר/ה...

תודה על הסרטון !
נשמח לראות עוד מידע על השימוש ב-Library ועל אינטגרציה או השוואה מול Picasa.

Noam אמר/ה...

Hi Tomer,

No doubt the video isn't professional and took in one shot (I guess) but that's also its charm!

as a person who always used Photoshop you made me purchase Light-room ;-)

Keep create these tutorials.

Cheers,
Noam

איתי אמר/ה...

היי תומר,
הלייטרום שלך (ולא רק שלך) 'מגמגם' כאשר הקטלוג מתמלא בתמונות...לצערנו הרב כאשר עוברים את ה6K-7K +/- התוכנה מתחילה עם השטויות שלה...
מומלץ לעשות אחת לכמה זמן אופטימיזציה לקטלוג:
File -> Optimize Catalog

ובמידה והשערות נמרטות מעצבים, להעביר חלק מן הקלוג לכונן חיצוני...

אם ועובדים לפי פרוייקטים (צילומים אירועים/סאשן אופנה וכד') ניתן לפתוח קטלוג שונה לכל לקוח ובכך 'להקל' על לייטרום.

שום פיתרון אינו אידיאלי אבל נקווה שאדובי ימצאו תשובה ראויה לשטות הזו.

כיף לבקר כאן מדי פעם (ואף להפנות סטודנטים לבלוג:) )

שיהיה בתענוגות!

אסף אמר/ה...

הי תומר,

המעבר לוידאו פשוט נפלא. תודה על השיתוף.
האם אתה משתמש בפיסטים קבועים אשר אתה מכיל על התמונות בעת הורדתם למחשב דרך לייטרום? אם כן, האם הורדת אותם מאיםה שהוא או שהגדרת לעצמך?

עד הבלוג הבא...
אסף

מנחם קרמר אמר/ה...

תומר,
ממש ואבל ממש הדרכה מעולה.
עזר לי להבין מספר פרמטרים בתוכנה שלא ידעתי במיוחד
תמשיך בהדרכות אלו, אשמח ללמוד
עד ההרצאה הבאה , תודה!

sagiv אמר/ה...

אתה חריףףף !!

(-:

אלמוג אמר/ה...

תומר, אין לי מילים לתאר את התודה.
מדריך מתומצת, ברור ומעל הכל מועיל.
לימד אותי ב10 דקות משהו שבניסוי ותהיה היה לוקח לי לפחות כמה שעות.

אנונימי אמר/ה...

נהדר! עזרת לי מאוד. מחכה לסרטוני ההדרכה הבאים בקוצר רוח!!!

אנונימי אמר/ה...

מדריך נהדר
הסבר מעולה וקולע
נתן לי הרבה להמשיך איתו עם התוכנה,
דוד.

ShaharGlass אמר/ה...

תודה רבה על ההשקעה ועל הטוטוריאל המאלף!
אני מיד ניגש לטבילת האש שלי בתוכנה המדוברת ועם ההסבר שלך אני ניגש למשימה עם סיטחון וחיוך.

שוב תודה!

שחר גלס (גליץ, מחזור מרץ א', 2011)

אנונימי אמר/ה...

שלום תומר,
דבר ראשון, הסירטון עזר לי מאוד להבין כיצד לערוך ולטפל בקובצי raw. סירטון ממוקד ומובן.
דבר שני, יש לי שאלה למומחה.
לקראת סוף הסירטון אמרת שיש לך כבר מין פרופיל או ערכה שברגע שהם נכנסים ללייטרום, התוכנה ישר משנה את הקבצים לערכים שביצעת בסירטון.
רציתי לדעת כיצד אפשר לעשות את זה בתוכנה כמו שאתה עשית.

בתודה, אלעד

בתיה אמר/ה...

תענוג . מאוד רהוט מאוד מובן . יופי של שיעור


בתיה

Unknown אמר/ה...

אני מעוניין לדעת איך שומרים את התמונה לאחר העיבוד .
תודה

תומר יעקבסון אמר/ה...

shark - כשהתמונה / תמונות מסומנות לוחצים על
file:export
ומייצאים את התמונה לפי האפשרויות שבחרת בחלון של ה- export

Photographer orit saar אמר/ה...

מעולה,מעניין ומרתק.מאוד עוזר להכיר את התוכנה ושלבי העיבוד לאחר הצילום.מקווה שזה סרטון אחד מתוך סדרה של סרטוני הדרכה שיעלו.כל הכבוד ותודה על השיתןף והמידע!!

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה ! (:

יאיר אמר/ה...

אחלה הדרכה
תודה

יא יא אמר/ה...

הי תומר.
יש לי חבר שטוען שאת כל מה שאפשר לעשות בלייטרום עם קבצי רואו אפשר לעשות גם בפוטושופ. הוא בכל מקרה לא משתמש בלייטרום. מה דעתך בנושא? תודה

דן אמר/ה...

אהלן תומר
לאחר עיון מעמיק בפוסטים שלך,ורגע לפני שאני רוכש לייטרום, מבקש לוודא שהספריה מתאימה לייבוא של 3500 נגטיבים ושיקופיות 35 מ"מ וגם 6+6 (כ-125.000 פריימים).
מה לעשות, אין לי חשק להיפרד מכל ההיסטוריה שלי, ואני כבר לא ילד.
תודה, והתנצלות על תגובה מאוחרת

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי יא יא - בכל מה שקשור בפיתוח raw אפשר לעשות את מה שעושים בלייטרום גם בפוטושופ אבל זה הרבה פחות נוח כי פוטושופ משתמשת בפלאג אין חיצוני ובנוסף אין בפוטושופ כלים לניהול ספרייה דיגיטלית. לייטרום פשוט הרבה יותר נוחה וידידודית.
דן- אם אתה מתכוון לבעייה בכמות הקבצים שניתן לנהל כם לייטרום אז זה גם פונקציה של חוזק המחשב שלך. אם המחשב מתחיל לגמגם כי הסיפרייה גדולה מידי ניתן לחלק אותה לכמה קטלוגים (נניח קטלוג לשקופיות, קטלוג ל 35 מ״מ וכו׳) וזה יפתור את הבעיה. לייטרום משמשת כתוכנה להמון צלמים מקצועיים עם המון תמונות...לזה היא נועדה. הייתי ממליץ לך להתחיל להשתמש בה לניהול הארכיון שלך ללא היסוס. בהצלחה ונשמח לשמוע על החוויה שלך!
תומר 

אנונימי אמר/ה...

היי תומר,

יופי של סרטון.
מספר הערות.
אני הייתי מפרק את התכונות השונות למספר פרקים קצרים. ולאט לאט חושף עוד תכונה.
יש דוגמא לסרטון הדרכה של צחי טובול בפוטושופ לא צריך לרדת לרמה הזאת אבל אפשר לפרק את הסרטון למספר שיעורים קטן יןתר. וכך תוכל מעבר להצגת הכלי גם לבנות הדרכה שתוכל איתה להעביר לתלמידים שלך. לדוגמא אני. (ראה ערך יום שישי בשטח)
ארז

אנונימי אמר/ה...

וואי תומר תקשיב
אתה לא מבין כמה עזרת לי עכשיו!
תודה רבה רבה רבה
תמשיך ככה עם מדריכי הווידאו
ממש מודה לך על כל העזרה

יום טוב!
:)

אנונימי אמר/ה...

היי תומר

ראשית תודה רבה על ההדרכה המושקעת.

הייתי שמח, ואפילו מתבקש אם תוכל להסביר איך יוצרים בלייטרום תבניות קבועות מראש עם השינויים שאנו רוצים לעשות, עם שם שאנו ניתן להם.

תודה

דורון

אנונימי אמר/ה...

תומר

תודה על ההשקעה המעולה.

האם לא יכולת להוריד את העץ בתמונה בכלי Lightroom בלבד? (ללא צורך בפוטושופ)

אנונימי אמר/ה...

מענין. סגר כמה פינות.תודה רבה.

ma אמר/ה...

יופי של מדריך,אבל בתור צלם זקן.אנא מדריך איך לייצור קטלוג,ותיקיות ושמות.
בקיצור איך מתחילים.
תודה מיקי אסטל

אנונימי אמר/ה...

מדריך מעולה מעולה מעולה. עזר לי מאוד.
למעשה זאת מעין קומבינה בין הברידג' לבין הפלאג אין של קמרה רו בפוטושופ, לא?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי- אכן.. שילוב של ה 2 עם תוספות
שמח שהפקת תועלת מהסרטון ;-)
 

כרמלי אמר/ה...

תודה על המדריך המצויין. חבל שלא התעכבת יותר על שיטת הקיטלוג הנכונה והמומלצת לקבצים שקיימים במחשב.
ישר כוח!

רותם שביט אמר/ה...

היי תומר,
אני קוראת אדוקה של הבלוג ומאוד נהנית - אז קודם כל תודה!
הייתי שמחה לטיפ לגבי סידור קבצים במחשב - המחשב שלי (עם זיכרון של חצי טרה) מתחיל לעלות על גדותיו ואני חוששת להעביר קבצים לכונן חיצוני כי אז להבנתי מה שנעשה בלייטרום על אותם קבצים (מלבד התוצאה הסופית שיוצאה לJPG) הולכת לאיבוד.
אני עובדת היום בתיקיות וזה מעט מסורבל, אשמח לשמוע על ניצול יותר יעיל של הלייטרום בהיבט הזה.
שוב המון תודה
רותם

שגית אמר/ה...

הי תומר
בכלל אני נהנית לקרוא שוב ושוב בבלוג שלך.....
בכל פעם שאני נכנסת אני לומדת משהו חדש...אז תודה...
ההדרכה לליטרום מבורכת (בעצם בזכותה הגעתי לבלוג שלך..), הייתי מאד שמחה לראות הדרכה על שיטת הקטלוג והשמירה....שגית

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שגית,
שמח לשמוע שאת מפיקה תועלת מהבלוג
הרעיון שהצעת הוא טוב ואני אנסה להפיק משהו שיענה על הבקשה הזאת :-) בברכה - תומר

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי רותם - זה לא מדוייק - כל קטלוג נמצא בצורת קובץ על המחשב שלך (lrcat) ואם הוא עובר עם התמונות המקוריות כל השינויים שלך נשמרים. בשביל לראות איפה קובץ הקטלוג שלך נמצא לכי ל edit/catalog settings

בהצלחה - תומר

אנונימי אמר/ה...

הי תומר!
למדתי המון מההסבר שלך ,מה שאני צריך שתהיה לי את התוכנה הזאת ושאלתי האם אפשר לקבל אותה לניסיון לפני שרוכשים אותה

תומר יעקבסון אמר/ה...

גרסת ניסיון לחודש:
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_lightroom

אברי אמר/ה...

יופי של רעיון וגם ביצוע!
כבר התקנתי מזמן תוכנת לייטרום במחשב שלי וחשבתי כי אוכל להשתלט עליה לבד ללא הדרכה. אז חשבתי... עכשיו אני יכולה לגשת אליה שוב.
תודה!

אנונימי אמר/ה...

אלי כל הכבוד לך פשוט עזר לי ממש תמשיך כח!!!

אנונימי אמר/ה...

אש !!!! פשוט מדריך אש !!!!!!!!!!!

אנונימי אמר/ה...

שלום, יש אפשרות שהתוכנה תגבה באופן אוטומטי לעוד האר דיסק?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אפשר לגבות בתהליך הייבוא של. קבצים אבל לדעתי עדיף לעשות את זה (גיבוי) עם תוכנות גיבוי מקצועיות

אנונימי אמר/ה...

יוצא מן הכלל.
הסברים כל כך מפורטים וברורים.
לא יסולא מפז
דני ברק

אנונימי אמר/ה...

תומר
האם אפשר לבצע בלייטרום גם עריכת HDR?

תומר יעקבסון אמר/ה...

לא

אביב אמר/ה...

אהבתי.
יעיל ברור ותמציתי.
תודה רבה.

ליאור אמר/ה...

היי תומר
אני לא מצליח להבין איך אני משכנע את התמונות שאני מצלם להפתח ישירות בלייטרום שלי ולהופיע על המסך ללא צורך בהעברה מתוכנה לתוכנה כלומר מהמצלמה לwindows . אני מצלם מוצרים ורוצה שהם יופיעו ישר בלייטרום כך שאני יכול לבחור ולעבוד על תמונה שמוצאת חן בעיני באופן מיידי.

תומר יעקבסון אמר/ה...

כדי לעבוד על תמונות בלייטרום חייבים לייבא את התמונות לתוך לייטרום, זה חלק מהדיל

Unknown אמר/ה...

היי תומר
ממש תודה פתחת צוהר ענק להבנת הלייטרום
האם כבר קיים שלב הבא ?
שוב המון תודה

קובי אמר/ה...

סליחה על ההקפצה, אבל ממש ממש תודה עזר לי מאוד

אנונימי אמר/ה...

לא עובד הסרט:(

Unknown אמר/ה...

נהנתי מאד

הוסף רשומת תגובה